نقش نهاد ها درحمایت از کالای ایرانی
نقش نهادها در حمایت از کالای ایرانی
فرش ماشینی که در راستای تولید فرش دستباف اعلا در حدود 50 سال پیش شروع به راه اندازی صنعت جدید فرش ماشینی کرد یک کالای اصیل ایرانی به شمار می اید .علی الخصوص که طی این زمان بسیا رکوتاه توانسته رتبه دوم صادرات فرش ماشینی دنیا را از ان خود کنند .
ایران به جای خرید فرش های خارجی باعث حفظ و ماندگاری و رونق بیشتر این صنعت ایرانی می شود .خرید اینترنتی فرش ماشینی یکی از بهترین و جدیدترین راههای خرید است که هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران روش مناسب و همیشه در دسترس و ایمنی است .
فرش ماشینی که در راستای تولید فرش دستباف اعلا در حدود 50 سال پیش شروع به راه اندازی صنعت جدید فرش ماشینی کرد یک کالای اصیل ایرانی به شمار می اید .علی الخصوص که طی این زمان بسیا رکوتاه توانسته رتبه دوم صادرات فرش ماشینی دنیا را از ان خود کنند .
مقاله مرتبط : علت علاقه خریداران به خرید مستقیم فرش از کارخانه
یکی از راههای فروش بیشتر فرش ماشینی و خرید راحت تر فرش ماشینی ایرانی توسط کاربران و خریداران ،خرید اینترنتی فرش ماشینی است .و خرید اینترنتی فرش ماشینی یکی از راه های اسان و در دسترس خرید است که با امکان مقایسه محصولات می توان محصولات مختلف را مشاهده و از طریق درگاه بانکی فرش ماشینی را خریداری کرد .
حمایت از فرش ماشینی ، کالای ایرانی
اما پرسش اینست که چگونه و چه کسانی یا چه نهادهایی میتوانند و باید حامی این هنر و کالای ایرانی باشند؟ برای نمونه آیا میتوان از نقش صدا و سیما در پردازش نگاهی حمایتگر به فرش دستباف غافل شد؟ این روزها فیلمها و برنامههای تلویزیونی مروج کدام نگاه هستند؟ بررسی این نگاه چندان نیازمند پژوهشهای علمی گسترده نیست.
کافیست کنترل تلویزیون را به دست گرفته و گردشی در شبکههای مختلف داشته باشید. درنگی کوتاه در هر یک از برنامهها و مجموعههای تلویزیونی گواهی خواهد داد که آیا مبلغ و مروج این هنر و کالای ایرانی هستند یا محدودکننده آن؟!
برای تبیین دقیقتر بحث به مثالهایی متوسل میشوم.
برای نمونه به دکور استودیوهای تلویزیونی و برنامههای پرشمار گفت و گو محور سیمای جمهوری اسلامی ایران بنگرید. در چند برنامه از فرش دستباف به عنوان کفپوش یا تزیین صحنه استفاده شده است؟ پاسخ روشن است: انگشت شمار! در حالیکه کفپوش های ماشینی یا وارداتی و بیگانه با فرهنگ ایرانی به وفور به چشم میآیند.
در نمونهای دیگر آیا بدون توجه به نقش سیاستهای پولی و مالی و نظام بانکی کشور میتوان حامی هنر و کالای ایرانی شد؟ بخش اعظمی از تولیدکنندگان فرش دستباف در کشور نیازمند کمترین حمایتهای تسهیلاتی از سوی نظام بانکی کشور با نرخ ارزان و زمان مناسب بازپرداخت هستند.
این از بدیهیترین حمایتهای مورد انتظار برای کمک به تولید داخلی به ویژه در حوزه فرش دستباف است که تولیدش فرایندی زمانبر دارد و پس از پایین آمدن از دار نیز ممکن است زمان فراخی برای به فروش رسیدن بخواهد.
جدای از تولید، به فروش رساندن فرشهای حاضر نیز با توجه به دشواریهای اقتصادی خانوارهای ایرانی و کوچک شدن جیب شهروندان نیازمند یاری نظام بانکی کشور و ارائه تسهیلات مناسب برای خرید فرش دستباف است.
به بیان سادهتر، هنوز بخش اعظمی از ایرانیان از یاد نبردهاند که فرش دستباف چه ارزشها و ویژگیهای شایستهای دارد اما توان خریدش را نداشته و آن را از اولویتهای زندگی خود به کناری نهادهاند.
با تزریق اعتبار و تسهیلات مناسب میتوان تقاضا را در این بخش تحریک کرد و با رونق بخشیدن به بازار داخلی فرش دستباف هم ایرانیان علاقه مند را صاحب فرش کرد و هم تولید و اشتغال در این حوزه را گسترش داد.
اما زهی تاسف که پیگیریها برای همراه ساختن نظام بانکی کشور در این بخش تاکنون نتیجه مثبتی در پی نداشته است! این فهرست بسیار طولانی است.
پشتیبانیهای تقنینی بخش اعظمی از الزامات حمایت از هنر و کالای ایرانی است. برای نمونه در همین دو ساله اخیر کم نبوده است قوانین یا تفسیرهای دست و پا گیر از قوانین که به جای حمایت از فعالان تولید و تجارت فرش دستباف، سنگی بر سر راه آنان بوده است.
باز هم به مثال متوسل شوم. برای نمونه امکان بازگشت فرشهای صادراتی به مبداء بدون پرداخت حقوق گمرکی و فراهم ساختن امکان صادرات آنها به مقصدی دیگر دو سال است که با وجود پیگیریهای مکرر در مجلس و دولت همچنان معطل مانده است.
یا در نمونهای دیگر معافیت فرش دستباف از مالیات بر ارزش افزوده در لایحه تنظیمی وزارت اقتصاد –علیرغم نظر وزارت صنعت- حذف شده است و با وجود همراهی و قول مساعد نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ابقای این معافیت در بررسی نهایی لایحه یادشده، همچنان دغدغه و نگرانی برای فعالان فرش ایران وجود دارد.
موضوع بیمه قالیبافان و حمایتهای تامین اجتماعی از تولید و عوامل و فعالان آن نیز دردی مزمن است که همچنان در تنگنای تامین اعتبار و مسائل مالی گرفتار آمده است.
این فهرست را همچنان میتوان بسط داد اما کوتاه سخن آنکه حمایت از کالای ایرانی –و نمونه شاخص آن: فرش دستباف- به شعار و سخنرانی نیست. با حلوا حلوا گفتن کام تولیدکنندگان فرش دستباف ایران شیرین نخواهد شد. سازمان امور مالیاتی، سازمان تأمین اجتماعی، بانک مرکزی، صدا و سیما،… و صد البته وزارت صنعت، معدن و تجارت و مرکز ملی فرش ایران همگی باید همت کنند و در عمل حمایت خود را
- ۹۷/۰۳/۱۹